کلمۀ طیّبه - آیات و روایات در موضوع سبک زندگی و اخلاق اسلامی
بسم الله الرّحمن الرّحیم و به نستعین وهوخیرناصرومعین . { سبک زندگی درکلام جواد الأئمه - علیهم السلام } 2
- واعظ درونی – وجدان آ گاه . قال
الامام جواد ( علیه السلام ) : أَلمُؤمِنُِ
یَحتاجُ إِلی ثَلاثِ خِصالٍ : تَوفِیقٌ مِنَ اللهِ ، وَواعِظٌ مِن نَفسِهِ ،
وَقَبُولٌ مِن مَن یَنصَحُهُ . امام
جواد ( ع ) فرمود : هرمؤمن
به سه خصلت نیازمند است « باید سه خصلت داشته باشد » : 1 –
توفیق الهی 2 – واعط درونی 3 - قبول نصیحت ازکسی که اورا نصیحت
می نماید . وَواعِظٌ
مِن نَفسِهِ ... واعظ
درونی ... «
برای هرانسان لازم است درزندگی واعظ درونی ووجدان آگاه داشته باشد تا بتواند
کارهای نیک را انجام دهد واعمال بد را ترک نماید » (
واعظ درونی یعنی ضمیرروشن ووجدان آگاه وبیدار که هرگاه انسان کار زشتی انجام داد
اورا ملامت واگرعمل نیکی کرد اورا تشویق نماید) . قرآن
کریم : وَلا
أُ قسِمُ بِالنَّفسِ اللَّوا مَةِ . وسوگند
به نفس لوّامة ، وجدان بیدار وملامت گر . (
سوره قیامت – 2 ) «
حقیقت این است که یکی ازدلائل وجود – معاد –
وجود ، محکمۀ وجدان ، دردرون
جان انسان است که به هنگام انجام کار نیک
روح آدمی را مملو از شادی ونشاط می کند ، وازاین طریق به اوپاداش می دهد ، وهنگام
انجام کار زشت یا ارتکاب جنایت روح اورا سخت درفشارقرارداده ومجارات وشکنجه می کند
» تفسیر نمونه ج 25 – ص 275 . دراندرون
من خسته دل ندانم کیست که من خموشم
واودرفغان و درغوغاست ( حافظ ) درسوره
مبارکۀ الشمس نیزبه وجدان آگاه اشاره شده است : وَنَفسٍ
وَمٰا سَوّیٰ هٰا . فَأَ لهَمَهٰا فُجُورَهٰا وَتَقویٰ هٰا . وسوگند
به به نفس آدمی وآنکس که آن را منظم ساخته است . سپس فجوروتقوی (
شرّ وخیر ) را به اوالهام کرده است . (
سوره الشمس – 7 و 8 ) «
خداوند آنچنان قدرت تشخیص وعقل و وجدان بیدار، به او( انسان ) داده که ، فجوروتقوی
را ازطریق عقل وفطرت درمی یابد » تفسیرنمونه
ج 27 – ص 47 . عوامل
تقویت کننده واعظ درونی وروشن نگهدارندۀ چراغ وجدان : 1
- ایمان . 2
- تقوی
. 3
- عمل صالح . 4
- لقمۀ حلال . ارزش
واهمیت واعظ درونی : 1- خیرخواهی خداوند نسبت به بنده . قال
رسول الله ( صلّ الله علیه واله ) : إِذٰا
أَرٰادَاللهُ بِعَبدٍ خَیرًا جَعَلَ لَهُ وٰاعِظًا مِن قَلبِهِ . هرگاه
خداوند خیر بنده ای بخواهد برای او واعظی ازدرونش قراردهد . (
محجة البیضاء ج 5 – ص 21 ) خیروصلاح
همیشگی . الامام
زین العابدین کان یقول ( علیه السلام ) : إبنُ
آدَمَ ! لاتَزٰالُ بِخَیرِمٰاکٰانَ لَکَ وٰاعِظًا مِن نَفسِکَ ، وَکٰانَتِ المُحٰاسِبَةُ
مِن هِمَّکَ ، وَکٰانَ الخَوفُ لَکَ شِعٰارًا ، وَالحُزنُ لَکَ دِثٰارًا . امام
زین العابدین بارها می فرمود ( ع ) : ای فرزند آدم ! تازمانی که واعظ درونی داشته باشی ، وبه محاسبآ نفس اهتمام
می ورزی ، وترس جامۀ زیرین توواندوه بالاپوش توباشد پیوسته درخیر وصلاح خواهی بود
. ( منتخب میزان الحکمة ...) 2
- نگاهبا نی ازطرف خداوند برای اسان . مَن
کٰانَ لَهُ فِی قَلبِهِ وٰاعِظٌ کٰانَ عَلَیهِ مِنَ اللهِ حٰافِظٌ . کسی
که واعظ درونی داشته باشد نگاهبانی ازظرف خداوند برای اوخواهد بود . (
محجة البیضاء ج 5 – ص 21 ). واعظ
درونی ساکت وجراغ وجدان خامونشود ! (
انسان همیشه باید تلاش کند ومواظبت نماید که واعظ درونی وچراغ وجدان اورُوبه افول
نرود وخاموش نشود ) . عوامل
تضعیف کننده واعظ درونی وخاموش کنندۀ چراغ وجدان : 1
- بی ایمانی . 2
- بی تقوا یی
. 3
- عمل نا صالح وگناه . 4
- لقمۀ حرام . بدون
واعظ درونی موعظۀ بیرونی فایده ای نخواهد داشت . الف
- الامام علی ( علیه السلام ) : إِعلَمُوا
أَنَّهُ مَن لَم یُعَن عَلیٰ نَفسِهِ حَتّیٰ یَکُونَ مِنهٰا وٰاعِظٌ وَزٰاجِرٌ ،
لَم یَکُن لَهُ مِن غَیرِهٰا ، لا زٰاجِرٌ
، وَلا وٰاعِظ ٌ. امام
علی ( ع ) : بدانید
که هرکس ( ازطرف خداوند ) کمک ویاری نشود تا واعظ وبازدارنده ای درونی داشته باشد
، نهی واندرز دیگری دراواثرنکند . (
نهج البلاغة ... ) ب
- الامام باقر(علیه السلام ) : مَن
لَم یَجعَلِ اللهُ لَهُ مِن نَفسِهِ وٰاعِظًا فَاِنَّ مَوٰاعِظَ النّٰاسِ لَن
تُغنِی عَنهُ شَیئًا . امام
باقر ( ع ) : کسی
که خداوند برای او واعظ درونی قرارندهد ، موعظه های مردم با و سودی نمی رساند . (
بحارالانوار... ) الحمد لله ربّ العالمین وصلّ الله علی محمد وآله الطّاهرین